2015. november 20.

GAL-interjú: Elif T. Design

A mai napon végre elkezdődött a 2015-ös Indie Design Gift-A-Long, amiről az előző bejegyzésben már részletesen írtam! A Ravelry-csoportomban ITT folyamatosan értesülhettek a további hírekről, információkról, nyereményjátékokról, stb.
A következő napokban szeretném az eseményt oly módon is kicsit közelebb hozni hozzátok, hogy bemutatom néhány kedvenc tervezőmet a résztvevők közül.

Kezdjük a sort egy olyasvalakivel, akinek a munkájára azért figyeltem fel, mert ő is külföldön él és két nyelven publikál. A Törökországban élő fiatal magyar tervezőről, Tekten Edináról van szó, akinek a mintáit Elif T. név alatt EZEN A LINKEN találjátok a Ravelry-n. Bár mindössze néhány mintája jelent meg eddig, a kollekció nagyon ígéretes a horgolt figurák kedvelői számára. Az én kedvenc mintám tőle ez a kedves baba/angyalka:

Edina, mióta kötsz/horgolsz, és mióta tervezel mintákat?
Igazából akkor kezdtem komolyabban a kézimunkával, kézművességgel foglalkozni, amikor a kisfiam született, bár mindig is érdekelt és nagyra értékeltem mások ilyesfajta munkáját. 2012 decemberében adtam ki az első mintámat.

Hogyan kezdted, kitől tanultad?
Gyerekkoromban olyan szerencsés voltam, hogy valóban mindenféle kézimunka alapjait megtanulhattam édesanyámtól. A kiindulópont nálam a rajz és festés volt, amihez a mai napig gyakran visszatérek.

Mi indított a tervezésre, és milyen holmikat tervezel leginkább?
Azt, hogy elkezdtem tervezni abszolút a horgolás és kötés által megismert barátaimnak és ismerőseimnek köszönhetem, akik folyamatosan lelkesítettek és löktek ezirányba. Köszönöm nekik azt a rengeteg motivációt és lendületet amit belőlük merítettem.
Leginkább horgolt figurákat terveztem eddig, de valószínűleg a közeljövőben ki fogok lépni ebből a komfortzónából. ;)

A mintatervezés milyen helyet foglal el az életedben?
A mintatervezés nekem pozitív energiaforrás, önkifejezés, bizonyítás, de sajnos egy a sok dolog közül amire bárcsak sokkal több időm jutna.

Tervezőként van-e valamilyen „ars poeticád” vagy személyes stílusod?
Általában évente kiválasztok valamilyen mottót magamnak, ami alapvetően meghatározza az életszemléletem és ez bőven kivetül a mintáimra is úgy gondolom. Ebben az évben a “Keep it simple!” szemléletében élek és tervezek, mondjuk úgy fordítanám, hogy: “Ne bonyolítds túl az életed!”

Hogyan szoktál mintát tervezni, és miből merítesz inspirációt?
Általában a rajzaimból merítek inspirációt illetve a gyermekeim kérései persze meghatározóak, valamint a gyermekkori emlékeim.

Van-e kedvenc fonalad, kedvenc mintád?
Kedvenc mintáim és fonalaim is két témakörben vannak, mondjuk úgy. Nagyon szeretem a csipkés vagy csavart mintás kötéseket és a kézzel festett finom gyapjú fonalakat ezekhez, másrészről viszont a gyerekeknek és a figuráimhoz előnyben részesítem a pamut vagy strapabíró akril fonalakat. A Catania örök kedvenc például nálam.

Milyen különbséget/hasonlóságot tapasztaltál a török és a magyar kézimunka-kultúra között?
Más a kultúra és ezért alapvetően más a hozzállás a kézimunkához. Magyarországon a kézimunka hobbi, valami különleges dolog, amire az ember, ha tud pénzt és időt különít el és élvezi, ezzel pihen, erre vágyik, akár a végtermékre akár magára a kézimunkával töltött időre. Itt Törökországban ez a szemlélet csak most kezd éppenhogy megjelenni és csak itt a nyugati peremen. Itt a nők nagy része otthon van, a kézimunka vagy valami nagyon természetes és szükséges dolog, vagy éppenhogy a fiatal generációnál valami, amitől végre elszakadtak (olyan értelemben, hogy már dolgozom, bevásárlóközpontban vásárolok, már nem kell a mama kötötte sapka). Más, nagyon más.

Mi a legviccesebb vagy legfurcsább dolog, ami kézimunkázóként, tervezőként történt veled eddig?
Nagyon vicces vagy furcsa dolog nem történt, de sok kellemes élmény fűz a kézimunkához. Itt például percek alatt körülállnak egy parkban, ha kiülök horgolni vagy kötni és mindenki nézi, kérdezi, hozzáfűz, ötleteket ad a készülő projekthez legyen az ismerős vagy ismeretlen. De hasonló Magyarországon is megtörtént velem korábban. A kézimunka közelebb hozza egymáshoz az embereket.

Mik a terveid?
A terveim közül a legfontosabb végre egy angol nyelvű honlap, egy Etsy bolt és persze sok-sok új minta. :)
Köszönöm az interjút, további sok sikert kívánok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése