2013. október 8.

A kötögető boszorkánykonyhája

Aki maga is kézimunkázik, annak ismerős lesz a következő bejegyzés témája, a többieknek talán nem. De azt hiszem, mindenképp érdekes meglesni, hogy miből lesz a cserebogár... akarom mondani, kötött csoda.

Ez esetben úgy kezdődött a dolog, hogy egy vásáron nem bírtam ellenállni egy argentín fonalkölteménynek.
Mindössze egy motring volt már csak belőle, és egyszerűen muszáj volt megvennem. Hazahoztam, boldog voltam, szépen eltettem, mint drága kincset, időnként elővettem, gyönyörködtem benne, és töprengtem, hogy mihez is kezdjek vele. Leginkább egy tunikaszabású hosszú mellényt láttam benne, de ez szóba sem jöhetett ilyen kevés fonalból. Aztán keveredett mellé egy hasonló szerkezetű, de más színű fonal is. Hm. Talán lehetne kezdeni velük valamit együtt.
A hétvégén elővettem a két fonalat, és játszadozni, kísérletezni kezdtem. Gazdagon texturált fonalakról lévén szó, az egyértelmű volt, hogy csakis egyszerű minta jöhet szóba. Egyrészt, mert a bonyolult minta úgysem látszana, másrészt meg az ilyen fonalakból kötött darabok épp a fonal gazdag, 3 dimenziós szerkezetétől különlegesek, így fontos, hogy a minta hagyja érvényesülni a textúrát.

Ahhoz, hogy az ember bármit is alkothasson a kiválasztott fonalból, először ki kell próbálni, hogy milyen vastagságú tűvel érdemes dolgozni. A csomagoláson feltüntetett javasolt tűméret csak hozzávetőleges, mert nem mindenki köt egyforma szorosan. Ezen kívül ugyanaz a minta másképp mutat vékonyabb és vastagabb tűvel. Ez esetben 5-ös és 4,5-es tűvel próbálkoztam, lusta kötéssel és sima kötéssel. Ezután az ejtett szemes mintát is kipróbáltam, hogy kitapasztaljam, melyik változat mutatja meg legszebben a vékony és vastag fonaldarabok váltakozását.
Az is izgalmas volt, hogy a mályvaszínű fonal jóval vastagabb a fehérnél. El is játszottam a gondolattal, hogy egy áttört fehér tunika aljára milyen érdekes, szinte prémszerű szegélyt lehetne kötni belőle.
Ezeket a nagyon vékony és vastagabb szakaszokat egyaránt tartamazó fonalakat szokták egyébként egy másik, egyenletes fonalhoz hozzáfogva is kötni, így ezt is kipróbáltam. Először egy fényes fehér fonalat fogtam hozzá, de így egészen elvesztette a fonal a különleges jellegét, amint a következő kép alsó részén látható. Utána megpróbálkoztam egy kontrasztos színnel (előbb 4,5-es, majd 7-es tűvel), ez már érdekesebb eredményt adott.
Hát itt tartok most, lassan alakulgat a fejemben a kép. Még nem tudom pontosan, mi lesz a végeredmény, de mindenképp megmutatom majd.

6 megjegyzés:

  1. A türkizzel egybefogva se néz ki rosszul, de szerintem a fehér önmagában a legjobb, akkor látszik legjobban, hogy változik a vastagság. Nekem nagyon tetszettek nyáron az ilyen fonalból készült pulcsik, több boltban is láttam.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon jó eggyütt a lila és a fehér - én lehet a türkizt nem raknám bele... amúgy mi lesz majd belőle? megmutatod? Nekem is van egy ilyen fonalam, ezüstszürke, de még nem tudom mi szeretne lenni :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Fenci, a türkiz biztos, hogy nem lesz együtt a lilával, csak éppen az volt kéznél a kísérlethez :) A fehér-lila kombinációjába én is egyből beleszerettem. Még nem tudom pontosan, mi lesz a végeredmény, valami ruhadarabot szeretnék, majd mutatom :)

      Törlés
  3. Nagyon érdekes, ahogy próbálgatod a különböző tűkkel, más fonalakkal! Tehát ha én szorosan kötök, akkor vastagabb tűt kellene használnom, mint a javasolt?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. igen, bár a legtöbb fonalon két tűméret van megadva, ilyenkor a nagyobbal próbálkozz, vagy akár kipróbálhatsz még egy fél számmal nagyobbat is, hogy lásd, melyikkel szebb a munka.
      Azért is jó amúgy kötéspróbát készíteni, ha mintából dolgozol, hogy kiderüljön, milyen tűvel stimmel neked a méret.

      Törlés